Zpětná vazba: Klíč k dokonalosti (4/7)

Čtvrtý díl online kurzu outsourcingu psaní textů

Jak nejlépe poskytnout zpětnou vazbu k hotovému textu a proč je vaše reakce tak důležitá? Čtvrtá lekce vám ukáže, čeho se vyvarovat a jak dlouhodobě udržet kvalitu textů na vysoké úrovni.

Až obdržíte první texty od externisty, může nastat několik situací. Může se stát, že se vám zpracovaný text bude líbit bez výjimek. Nebo se vám text bude líbit, ale budete mít pár poznámek, jak ho ještě vylepšit. Anebo se vám nebude líbit vůbec a pro jeho použití bude třeba ho celý předělat. Každou z těchto situací si teď projdeme.

Nezávisle na tom, jak jste s textem spokojeni, je vždy důležité copywriterovi poskytnout zpětnou vazbu. Když se vám text líbí – lidé mají pocit, že nemusí dávat zpětnou vazbu, když to bylo v pořádku. Ale není to pravda. Je třeba si uvědomit, že copywriter vaši reakci nezná a může mu významně pomoct ve vylepšení současného textu i těch budoucích.

Jestliže se vám text líbí, dejte o tom copywriterovi vědět a konkrétně zmiňte, co se vám na textu líbí nejvíc. Co oceňujete, co vás zaujalo. Tyto indície pak externista použije pro psaní dalších textů.

Zpětná vazba může vypadat například takto:

„Děkuji za článek, moc se mi líbí, přesně takto jsem si ho představoval. Zmínil jste správně ty druhy rajčat, jak jsem chtěl. Super je, že jste přidal i ty doplňující informace ohledně různého způsobu hnojení. Tak bych si i do budoucna přál, aby další články vypadaly.”

3 věty, ale významná zpětná vazba pro copywritera. Hned se mu bude lépe pracovat.

Pokud se vám text líbil, ale máte nějaké nápady k vylepšení nebo poznámky k úpravám, nenechávejte si je pro sebe. Na začátku spolupráce může totiž jít o klíčovou zpětnou vazbu, která může zlepšit kvalitu textů k vaší spokojenosti.

Zpětná vazba může v takovém případě vypadat například takto:

„Děkuji za článek, je pěkný a určitě ho použijeme. Předtím bych ale poprosil o úpravu druhého odstavce. Je tam nepřesně uvedená informace o způsobu hnojení rajčat, správně je xxx. Bylo to uvedeno v knížce na str. 45, kterou jsem vám posílal jako podklad. Dále prosím o vypíchnutí cíle přechodu do kategorie. Také na blogu pod článkem bude výpis souvisejících produktů. To znamená, že můžete poukázat i na ně. Díky za úpravy a těším se na výsledek.“

Pokud se vám článek nelíbí, buďte trpěliví. Objektivně napište, co se vám nezdá a jak to opravit. Buďte konkrétní a uveďte příklady nevhodných pasáží nebo chyb. Může se totiž stát, že váš záměr copywriter špatně pochopil, nebo ho jen pojal jinak, než jste si vy představovali. Tím, že si vyjasníte, co je konkrétně špatně, to externista může napravit. Často dobrou zpětnou vazbou po několika zadáních odstraníte všechny nedostatky a spolupráce bude skvěle fungovat.

Pokud nejste spokojeni, určitě nepište jen „Článek se mi nelíbí, prosím o předělání“. To copywriterovi neřekne, co má vylepšit. Kdyby totiž nedostatky textu viděl, určitě by je před odevzdáním sám opravil.

Ještě větší chybou je, když copywriterovi o své nespokojenosti neřeknete vůbec a doufáte, že se v dalším textu sám zlepší. On většinou vaše mlčení pochopí tak, že jste s textem a stylem spokojeni. Nemůžete se pak divit, že další text bude obsahovat ty samé chyby.

Obecně se snažte být při konverzaci pozitivní. Špatná nálada nic nevyřeší a vím to z vlastní zkušenosti. Copywriter ve stresu nepodává tak dobré výkony a vztah mezi vámi se akorát zhorší, což se projeví i na výsledku.

Pokud nebudete ani po prvním měsíci s výsledky spokojeni, doporučujeme změnit externistu, nebo požádat o jiného copywritera, pokud využíváte nějakou službu copywritingu, jako třeba CopyVčelku. Tím většinou problém vyřešíte.

Buďte konkrétní a trpěliví a uveďte svou nespokojenost na příkladech.

A když vás napadne něco, co by mohlo vylepšit texty i do budoucna, nebojte se to zmínit. Copywriter to ocení. Nebude mu to vadit, naopak ho to motivuje se dále zlepšovat.

A tip na závěr z praxe: je super, když se můžete s externistou jednou za měsíc spojit, třeba v rámci nějakých domluvených konzultací, krátce zhodnotit dosavadní texty a promluvit si o tématech a textech do dalšího měsíce, prioritách, a můžete vyřešit případné otázky. Třeba i jen půl hodiny měsíčně udrží váš vztah s copywriterem. Motivuje ho pro další skvělé výsledky a zlepší kvalitu textů.

Takže teď už víte, jak na správnou zpětnou vazbu a jak může diametrálně změnit výsledek vaší spolupráce.

V dalším videu se podíváme na to, jak důležitá je vaše představa o finálním výsledku a co když vlastně přesně nevíte, co chcete.