Jak vypadá správné zadání pro text (3/7)

Třetí díl online kurzu outsourcingu psaní textů

Neúplné nebo nevhodné zadání je častou chybou, na které krachuje celá spolupráce. Ve třetí lekci proto zjistíte, jak by měl správně vypadat podklad pro copywritera, který mu pomůže ke kvalitní tvorbě. Naučíte se, jak zadat první text, jak definovat téma a co nezapomenout zmínit.

A je to tady. Začínáte spolupráci a těšíte se na skvělé texty, které pomůžou vaší firmě či projektu. Tady je krátký návod, jak správně zadat napsání textu. Na závěr tohoto videa jsem pro vás připravil i ukázky, jak takové zadání může v praxi vypadat.

Nejlepší je zadat první text, anebo alespoň to nejdůležitější ze zadání, písemně a poslat externistovi třeba e-mailem. Vyvarujete se tak toho, že druhá strana na něco zapomene nebo že to špatně pochopí.

Důležité je určitě definovat téma. Můžete copywriterovi nechat volnost, aby zvolil nejvhodnější nadpis, pokud jde o článek. Ale jasně vymezte, o čem má text být.

Pokud máte nějaké nápady, co v textu zmínit nebo co by tam po faktické stránce nemělo chybět, pošlete to copywriterovi. Můžete to udělat jen jednoduše v bodech, nebo pomocí odkazů na vhodné zdroje.

V minulém videu jsme si povídali o věcech, které připravit před spoluprací. Ty už má copywriter k dispozici. Stačí tedy jen v krátkosti zmínit, pro jakou personu je text určený, co je cílem textu a jak má vypadat.

Jestli máte představu, určete i přibližnou délku textu (standardní článek má asi 400 slov) a nezapomeňte zmínit, kde se pak text objeví.

Chybět by neměla ani informace o tom, kdy potřebujete text dokončit.

O kvalitě textu rozhoduje mnoho faktorů a některé můžete ovlivnit i vy.

Důležitou součástí je správné zadání, o kterém jsme se právě bavili. To díky tomuto videu už hravě zvládnete.

Důležité jsou samozřejmě i schopnosti copywritera. Ty je dobré si vyzkoušet například v průběhu prvního měsíce spolupráce.

Na kvalitě výsledku se bude podílet i kvalita a úplnost podkladů, které poskytnete.

A z naší zkušenosti je důležitou součástí úspěchu i pravidelná spolupráce, kdy si copywriter „osahá“ vaše téma a zjistí, jak si výsledek vlastně představujete.

Důležité je myslet ale i na zastupitelnost autora. Co když odjede na měsíc pryč, nebo se rozhodne spolupráci ukončit?

A určitě byste neměli zapomenout na korektora, který text po copywriterovi upraví, aby byl dokonalý. Není nic horšího než chyba v textu, který ukážete nebo pošlete tisícům lidí. Ze své zkušenosti vím, že ve vlastním textu někdy chybu neodhalíte ani kdybyste se rozkrájeli a prostě potřebujete někoho nezávislého, který ji třeba vidí na první pohled.

Tohle je příklad, jak může vypadat vaše zadání na napsání textu. Je v něm popsáno vše důležité a přitom je zadání krátké, včetně názvu, účelu, cíle, persony a několika faktických zdrojů, které chcete, aby v textu zazněly.

Další příklad je ukázka detailnějšího zadání. V bodech za 15 minut sepíšete, co chcete v textu zmínit.

A tady je ukázka toho, co z takového 15minutového zadání může vzniknout a jak vám copywriter, který text zpracoval, ušetřil psaním, finalizací, a korektor korekturou, 3 nebo i více hodin času tvorbou článku.

Tolik to nejdůležitější ke správnému zadání textu. V následujícím videu vám povím o tom, jak postupovat poté, co dostanete hotový text. A jak poskytnout správnou zpětnou vazbu, která zkvalitní spolupráci a výsledek.