Co je potřeba k úspěšné spolupráci (2/7)

Druhý díl online kurzu outsourcingu psaní textů

Základem úspěchu ousourcingu je správná příprava. Podívejte se, co všechno je třeba před spoluprací udělat, aby pro vás copywriter psal poutavé texty. Jak vám persony, tón komunikace, stanovení cílů a definování typů textů ušetří čas při zadávání a zlepší kvalitu výsledku.

Při spolupráci s projekty a firmami v rámci naší marketingové agentury jsme brzy zjistili, že nejžádanější a často i velmi účinná a funkční forma obsahu je text v různých podobách. Proto se v následujících částech zaměřím právě na úspěšné outsourcování textů, i když většina věcí, které vám povím, platí i pro všechny ostatní formy obsahu.

Aby byla spolupráce s externistou na psaní textů úspěšná, musíte se na ni dostatečně připravit. A tady je pár podkladů, na které z naší zkušenosti určitě nezapomeňte.

První věcí, kterou si před spoluprací určitě připravte, jsou takzvané persony. Persona je profil fiktivní osoby, která je součástí vaší cílové skupiny. Má jméno, zaměstnání, někde bydlí, pobírá plat. Má konkrétní zájmy, potřeby a problémy, které svými produkty či službami můžete vyřešit.

Na obrázku vidíte příklady person, jak můžou například vypadat.

Person si můžete vytvořit víc podle toho, na kolik skupin cílíte. Každá persona musí být ale dostatečně odlišná od té druhé, abyste ji mohli správně použít.

Při zadání textů pak stačí copywriterovi napsat, na jakou personu textem cílíte, a on připraví text tak, aby lidi podobné vaší personě materiál zaujal.

Další důležitou věcí, která vám pomůže zlepšit kvalitu spolupráce a výsledků, je tón komunikace. Definujte si, jak chcete navenek jako firma či projekt působit. Určete si třeba pár vlastností. Například, že chcete působit jako odborníci, nebo jako přátelé, jako reprezentativní velká korporace, nebo jako cool startup. Každou tuhle vlastnost můžete rozepsat na příkladech, jak takové vlastnosti správně přetavit v kýžený tón komunikace.

Takový tón komunikace pak jen na začátku předáte copywriterovi a on už bude vědět, jakým stylem všechny vaše texty psát. Díky tónu komunikace by pak nemělo být poznat, jaký konkrétní člověk daný text napsal. Vše totiž bude  sladěné a lidé poznají, že je text od vaší firmy či projektu.

Důležité je také si dopředu promyslet, jaké cíle chcete, aby texty plnily. Je dost pravděpodobné, že se budou v zadáních opakovat, a tak je můžete připravit a popsat dopředu a v zadání pak jen zmínit, jaký cíl má daný text splnit. Může jít o stáhnutí bonusového obsahu, vyplnění formuláře, nákup či objednávku, přechod na nějakou podstránku nebo do kategorie, ale i sdílení na sociálních sítích nebo zanechání komentáře.

A čtvrtým mým doporučením, co si připravit ještě před spoluprací, je promyslet si typy textů, které budete od externisty chtít opakovaně zpracovávat. Může jít o články, texty na prodejní stránky na váš web, e-maily nebo třeba příspěvky na sociální sítě. U každého typu můžete dopředu popsat, jak si daný text představujete a co by měl splňovat. Že například k článku chcete vždy doplnit i návrh titulku a meta popisku pro SEO potřeby nebo že u sociálních příspěvků chcete používat emotikony.

Jakmile zadáte v budoucnu při spolupráci napsání například e-mailu, copywriter ihned bude vědět, jak má finální výsledek asi vypadat. Do jaké šablony text půjde nebo třeba jak má být dlouhý. Díky tomu ušetříte čas při vysvětlování každého zadání.

Závěrem tohoto videa dodám ještě několik finálních tipů, co je dobré si také z vaší strany před spoluprací promyslet nebo připravit.

Dobré je si promyslet, jak si představujete komunikaci s externistou a jak vlastně bude probíhat.

Dále si určete, jak rychle texty obvykle potřebujete.

Hodit se budou i příklady textů, jak si představujete, aby vypadal váš budoucí obsah, ale také příklady textů, které se vám nelíbí. Protože to všechno copywriterovi pomůže si udělat obrázek, co očekáváte.

Určitě si udělejte čas i na shromáždění materiálů a podkladů o vás, produktech či službách.

Tyhle všechny věci pomůžou copywriterovi se rychle a správně orientovat v tématu a vytvořit ten nejlepší text.

Tolik k tomu, co si připravit před spoluprací.

Nyní se pojďme podívat na to, jak zadat první text a na co nezapomenout. Jde totiž o velice důležitý krok, který často určí, zda bude outsourcing textů úspěšný.

A dobrá zpráva je, že to můžete velkou měrou ovlivnit.