Komu svěřit tvorbu textů (6/7)

Předposlední díl online kurzu outsourcingu psaní textů

Alfou a omegou ousourcingu je výběr vhodného externisty. Je lepší zvolit si samostatného copywritera, agenturu, nebo službu copywritingu? Která možnost je nejlevnější a která nejspolehlivější? A proč je dobré si marketingové agentury prověřit?

Hledání vhodného copywritera, agentury nebo služby copywritingu může být dlouhá a vyčerpávající cesta.

Každému totiž vyhovuje něco jiného, a proto si pojďme každou z možností popsat a říct si její výhody a nevýhody.

První možností, jak outsourcovat tvorbu textu, je najít si copywritera. Jde o jednotlivce, který se psaním buď živí, nebo si jím přivydělává. Pokud si najdete začínajícího autora, může tato cesta být tou nejlevnější a vy tak můžete na přípravě textů ušetřit. Profesionální zkušení copywriteři s dlouhou praxí jsou naopak asi tou nejnákladnější cestou, jak vytvořit texty. Hodinová sazba u nich často začíná na 1800 Kč za hodinu či normostranu, ale na oplátku dodají kvalitní texty. Často se s vámi setkávají, můžou pravidelně docházet k vám do kanceláře a ponořit se do tématu. Největší nevýhodou najmutí copywritera je asi častý problém s kvalitou a spolehlivostí.

Neplatí to určitě pro všechny, ale znám to z vlastní zkušenosti. Vedl jsem pracovní pohovory s mnoha z nich. Většina copywriterů není dostatečně zkušených, nemá potřebné znalosti a může se tak stát, že budete vhodného kandidáta hledat třeba i několik let.

Druhou možností je využít služeb marketingové agentury. Ta často nabízí i copywriting a její hlavní výhodou je, že dokáže nabídnout i další marketingové služby a poradit, jaké texty vytvořit a jak by měly vypadat. Dokáží tedy strategicky směřovat váš obsah a propojovat ho s ostatními formami marketingu. Jen se ujistěte, že se specializují například na obsahový marketing, aby si jen kvůli vaší poptávce nenajali neznámého externího copywritera a nevyfakturovali vám jen několikanásobek jeho výdělku.

Průměrná hodinová sazba dle asociace komunikačních agentur, která provádí pravidelně mezi agenturami průzkum, pro copywritera činí 1600 Kč za hodinu, což může být pro některé z vás možná příliš velká částka. Nevýhodou agentur je i to, že tráví spoustu času věcmi okolo, jako naceňování prací, schůzky a reporty, a mají jako firmy drahou režii. Proto část hodinové sazby, a někdy i velká část, propadne právě těmto nákladům, ne samotnému psaní textů.

A třetí možností, komu svěřit psaní textů, je služba copywritingu. Jednou z nich je i naše CopyVčelka. Tento projekt jsme založili právě proto, abychom propojili výhody copywriterů a agentur a minimalizovali nevýhody těchto 2 možností. Copywriteři na CopyVčelce jsou pečlivě vybíráni. Obvykle z 50 kandidátů po testování vybereme jednoho nejlepšího a tím zajistíme kvalitu výsledků. Nejsou ale sami. Pracují v týmu, tj. mohou se radit navzájem, jak co napsat. Máme pro ně připravený vzdělávací program a při práci u nás se můžou soustředit jen na to, co milují – psaní textu.

Služba copywritingu eliminuje i problém s nezávislou korekturou, kterou například samostatný copywriter nemůže z podstaty věci zvládnout. Každý text u nás totiž prochází rukama korektora, než se dostane k vám.

Služba na copywriting je společností, která se specializuje jen na psaní textů, tzn. neztrácí čas ničím jiným. Třeba na CopyVčelce máme jasně dané měsíční balíčky, které si můžete objednat. Netrávíme tak žádný čas odhadováním náročnosti a naceňováním.

Navíc víte, kdy dostanete hotový text. U klasického textu je to do 2 pracovních dnů a nemusíte se tedy modlit, jestli si na vás někdo najde čas, což je často problém u nezodpovědných copywriterů nebo přehlcených agentur.

Zároveň máte k dispozici i možnost strategických konzultací nebo konzultací s vaším copywriterem jako v agentuře a dalších služeb, které potřebujete pro to, aby váš obsah skutečně fungoval.

Zákaznická podpora vám pomáhá se správným konkretizováním zadání, nejste na to tedy sami. Na začátku vám také pomůže vybrat nejvhodnějšího copywritera, který má blízko k vašemu tématu. A v případě, že byste náhodou nebyli spokojeni, najde vám adekvátní náhradu.

Cokoliv potřebujte napsat, pošlete jako zadání a tým to pro vás zpracuje. Kupujete si tedy vlastně přístup k novému vlastnímu týmu copywriterů a korektorů.

CopyVčelka je dražší než nejlevnější nekvalitní copywriteři. Už z podstaty, protože ty nezaměstnáváme. Ale je mnohem levnější než například agentura nebo profesionální copywriter na volné noze, přitom si zachovává její výhody.

CopyVčelka je myslím ideální pro projekty, které potřebují každý měsíc nějaké texty. Už při minimálně 3 textech za měsíc jde často o nejvýhodnější cestu.

Službu copywritingu bych nedoporučil těm projektům, které vyžadují, aby se například copywriter každý týden účastnil osobního meetingu v sídle firmy nebo cestoval na akce, o kterých chcete napsat například reportáž. Na to je lepší jít za samostatným copywriterem.

A marketingová agentura je lepší volbou v tom případě, když texty mají vznikat pro realizaci nějaké marketingové strategie, kterou vymyslela daná agentura. Pak je lepší, když i ona texty zpracovává. Nicméně CopyVčelka například spolupracuje s marketingovou agenturou Včeliště, takže i takové věci jsou možné.

Tak dobře. Myslím, že jste si udělali obrázek o tom, jaké jsou možnosti a jaká z nich by pro vás asi byla ta nejvhodnější.

Takže v posledním následujícím videu se podívejte na to, jak přesně funguje naše služba copywritingu – CopyVčelka, ať víte vše důležité k tomu, abyste se dokázali rozhodnout, jestli je pro vás tou pravou volbou.