Cíl textu a jeho správná podoba (5/7)

Pátý díl online kurzu outsourcingu psaní textů

Text se špatným záměrem vám nepřinese úspěch, i kdyby byl sebelépe napsaný. Jak řešit strategické rozhodnutí při tvorbě obsahu? Co byste měli znát vy, co nechat na copywriterovi a k čemu je dobrý obsahový stratég?

Když začínáte se spoluprací, jdete do ní s nějakou představou a s nějakými cíli. Vaše představa může ve výsledku cíle podpořit, ale také je zatratit, když třeba chcete po copywriterovi napsat text nevhodným způsobem, který například odradí vaše zákazníky.

V praxi vám většinou doporučuji zvolit takový přístup, kdy vy budete v rámci vztahu kontrolovat především faktickou stránku textů, případně aby šel text dobře zapojit do vašeho marketingu. A ladění textu, jeho styl a částečně i formu nechat na copywriterovi. Ostatně proto jste si ho i zaplatili, nebo ne? Obsahové směřování pak nechat na obsahovém stratégovi, o kterém si povíme za chvíli.

Většinou není s představou textu problém, protože v zájmu obou stran je vytvořit co nejlepší výsledek.

Ale je třeba přijmout zodpovědnost za to, že i kdyby copywriter napsal sebelepší text, nemůže jím nikdy přebít špatný záměr textu, se kterým třeba přijdete.

Tak například externista může připravit dokonalý e-mail, ale když ho potom pošlete nevhodným nástrojem a spadne do spamu, nevzniknou z něho žádné prodeje a nebude úspěšný.

Stejně tak když si necháte zpracovat podstránku, ale připravíte špatně persony nebo tón komunikace, nemusí text vůbec zaujmout a fungovat.

Nebo pokud si necháte zpracovat článek s recenzí produktu, který ale před publikováním textu dojde na skladě, produkt si nemůže nikdo koupit a text tak nesplní svůj cíl.

Je tedy důležité, abyste copywriterovi naslouchali, on naslouchal vám a při zadání přemýšleli nad tím, aby se vytvořený text mohl maximálně zužitkovat a obě strany viděli ve spolupráci přínos.

Někdy ale prostě nevíte, co chcete, a běžně se to stává. Nemáte představu, jak vylepšit stávající texty, aby byly úspěšnější. Nevíte, jaká nová témata zpracovat jako článek. Co poslat v následujícím newsletteru, jaký obsah ke stažení ke článku přiložit nebo co by mělo být vlastně obsahem dané podstránky nebo letáku.

V takových případech potřebujete pomoc nejen copywritera, ale i obsahového stratéga. Copywriter je specialista na psaní poutavých textů a co mu zadáte, to zpracuje. V rámci textu vypíchne to důležité a napíše text tak, aby byl srozumitelný cílové skupině, kterou mu určíte.

Ale pokud potřebujete vymyslet, co v rámci textů na vašem webu a marketingu vylepšit, jaká další témata zpracovat nebo jak vůbec text upravit a co po copywriterovi vlastně chtít, to už je práce pro obsahového stratéga.

Existují i copywriteři, kteří ovládají i schopnosti obsahového stratéga, ale vždy jedno či druhé umí lépe a málokdy mají všechny schopnosti.

Myslete proto na to, že někdy nemusí být chyba v copywriterovi, ale třeba i ve vašem zadání nebo nevhodné představě.

Pokud si nejste se svými názory a nápady jisti, otevřeně se s copywriterem o věci poraďte. Nebo pokud využíváte služby copywritingu jako je třeba CopyVčelka, využijte konzultace s obsahovým stratégem, který vymyslí co a jak upravit a poradí vám, jak správně zadání zformulovat a vysvětlit copywriterovi. Bez toho se totiž může stát, že budou sice texty skvěle napsané, ale nebudou plnit stanovené cíle.

To by myslím k tomuto tématu stačilo. Můžete se zatím zamyslet nad tím, jak takové věci budete ve svém marketingu řešit. Může to totiž ovlivnit všechny vaše texty a zadání.

V následujícím videu se podíváme na to, kdo může být ten externista, který pro vás texty píše.